eindopdracht

Je sluit dit vak af met het schrijven van een beleidsstuk over het gebruik van AI. Je mag zelf de scope en doelgroep kiezen voor je stuk, maar maak het wel duidelijk wat je kiest. Kies uit:

  • Scope:
    • Voor jouw sectie op school
    • Voor jouw hele school, dus ook voor andere schoolvakken
    • Voor alle docenten in Nederland van jouw vak
    • Voor alle scholen in Nederland (of daarbuiten zelfs!)
  • Doelgroep:
    • Voor alleen VMBO/HAVO/VWO?
    • Onderbouw/bovenbouw?
    • Leerlingen of ook collega's?

In je stuk ga je deze drie vragen beantwoorden:

  1. Visie
    Wat is jouw visie op waar onderwijs voor is?
    Wat is het belangrijkste doel en hoe draag jij daaraan bij? (Dit mag uit je proef komen.)
  2. Regels
    Hoe mag, kan of moet AI gebruikt worden in de school, passend bij jouw visie. Mogen leerlingen het gebruiken? Gebruik jij het zelf voor voorbereiding of nakijken? Mogen collega's dat? Stagaires?
  3. Implicaties.
    Leg uit hoe jouw visie in de praktijk werkt.
    Hoe handhaaf je bijvoorbeeld als AI niet mag, of hoe leid je lln en collega's op om het te gebruiken als het wel mag? Hoe gaan jouw keuzes bijdragen aan het bereiken van je visie.

Onderbouw je keuzes altijd met argumenten en bronnen.

Praktisch

Je levert iedere week een gedeelte van je stuk in, op papier bij college.
Je krijgt daarop van mij uiterlijk de week erna feedback, volgens dit schema:

  • Visie (1 pagina): deadline 29 september
  • Regels (1 pagina): deadline 6 oktober
  • Implicaties (1 pagina) : deadline 13 oktober

Gehele stuk:

  • Visie
  • Regels
  • Implicaties
  • Kort verslag hoe je mijn feedback hebt meegenomen

Deadline 27 oktober (maandag na de herfstvakantie). Voor je gehele stuk is er geen minimum- of maximumlengte, kies zelf wat je passend vindt.

Voor de becijfering geldt: drie keer iets ingeleverd is sowieso een voldoende. Doe jezelf (en mij) dus een plezier en lever iets in, ook al is het niet veel, of niet sterk. Je wordt alleen beter als je probeert te schrijven en feedback krijgt.

Leeslijst

Bronnen die relevant kunnen zijn bij het voorbereiden van je stuk:

  • De Checklijst van de VU, die betreft natuurlijk hoger onderwijs, maar het kan toch interessant zijn om te bekijken (full disclosure: ik ben één van de auteurs van dat document!)